Friday, October 1, 2021

 

MAKALE ÇALIŞMASI (ÖZET)

EBELERİN MESLEKİ ÖZ DEĞERLENDİRMESİ

 

ÖZET

Amaç: Bu çalışma ile farklı ülkelerde yaşayan ebelerin meslek seçimini etkileyen faktörleri belirlemek, mesleki yeterlilikleri hakkında kendilerini değerlendirmelerini sağlamak ve temel yeterlilikler arasındaki farkları değerlendirmek amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Araştırma ekibi tarafından hazırlanan anket formu, uzman görüşleri doğrultusunda revize edilmiş ve dil çevirileri yapılarak online platformda Türkçe, İngilizce, Almanca ve Yunanca formatta dağıtılmıştır. Online anket 12 ay boyunca çevrimiçi yayınlanmış ve katılımcılara kartopu tekniği ile ulaşılmıştır.  Anket içeriği; ebelerin demografik, çalışma hayatına yönelik sorular,  meslek seçimi ve meslek hakkındaki düşünceleri içeren likert tipi sorular ve 8 alt başlıktan oluşan mesleki öz değerlendirmeyi içeren likert tipi anket sorularından oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini Türkçe, Almanca, Yunanca ve İngilizce yazılı metni okuyup, doldurabilecek ebeler oluşturmaktadır. Türkçe anket formuna 1023, İngilizce ankete 126, Yunanca ankete 87 ve Almanca ankete 64 kişi veri girişi yapmıştır. İstatistiki analizi Türkçe ve diğer dillerdeki katılımcılar şeklinde gruplandırarak değerlendirilmiştir.

Bulgular: Ankete katılan ebelerin mesleki öz değerlendirme anketi puan ortalaması 3,42±0,36’dır. Anketin Türkçe formatını dolduranların puan ortalaması 3,51±0,38 iken diğer dillerdeki katılımcıların puan ortalaması 3,46±0,31’dir. Türkçe ankete göre mesleki gelişim faaliyetleri puan ortalaması en düşük alt başlık olurken, doğum sonrası bakım ve danışmanlık faaliyetleri en yüksek puana sahiptir. Diğer dillerdeki anketlerin alt başlık ortalamalarına göre en düşük puan ortalaması halk sağlığı faaliyetleri alanından alınmış olup, en yüksek puan ise gebelik takibi faaliyetlerinden alınmıştır. Türkçe anket sonuçlarına göre iş bulma imkânının fazla olması, diğer gruba göre ise ebeliğin idealindeki meslek olması nedeniyle meslek olarak seçildiği görülmüştür.

Sonuç: Araştırmaya katılan ebelerin, genel olarak kendi mesleki yetkinliklerinde eksiklik görmediği belirlenmiştir. Mesleki gelişmeye ihtiyaç duyulan alanlar;  travmalı gebelik ve doğum hikâyesi olan kadınlar ile çalışma ve iletişim, riskli doğumlara müdahale becerileri ve RİA uygulaması becerileri olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Türkiye’de hayat boyu öğrenme ve mesleki örgütlenme konusunda istenilen düzeyde olunmadığı görülmüştür.

 

Anahtar Kelimeler: Ebe, Ebelik, Ebe Yetkinliği

 

O1-RESEARCH AND ARTİCLE WORK

ARTICLE TITLE: PROFESSIONAL SELF-ASSESSMENT OF MIDWIVES

 

SUMMARY

Purpose: The aim of this study was to determine the factors affecting the choice of profession of Midwives living in different countries, to enable them to evaluate themselves about their professional competence and to evaluate the differences between the basic competencies.

Materials and methods: The survey form prepared by the research team has been revised in line with expert opinions and Turkish, English, German,  Greek format was distributed on the online platform by making language translations. The Online survey was published online for 12 months and participants were reached by snowball sampling. The content of the survey consists of likert-type questions containing demographic, working life questions of Midwives, profession selection and thoughts about the profession, and likert-type survey questions containing professional self-assessment consisting of 8 subheadings. Turkish German Greek English and Turkish midwives who can read and fill out the written text constitute the target group of the research. The Turkish questionnaire 1023 people, the English questionnaire 126 people, the Greek people and German people has made the questionnaire data entry form 87 to 64. Statistical analysis was evaluated by grouping participants in Turkish and other languages.

Findings: The mean score of the midwives surveyed in the professional self-assessment survey was 3.42±0.36. The mean score of those who completed the Turkish format of the survey was 3.51±0.38, while the mean score of participants in other languages was 3.46±0.31. According to the Turkish survey, professional development activities have the lowest sub-title, while postpartum care and counseling activities have the highest score. According to the subtitle means of surveys in other languages, the lowest score was taken from public health activities, and the highest score was taken from pregnancy monitoring activities. According to the results of the Turkish survey, the reason for finding a job was the reason for choosing the midwifery profession the most. according to the other group, midwifery was chosen as a profession because it was the ideal profession.

Result: Midwives who participated in this study did not see a lack of their own professional competence in general. Areas where professional development is needed include working and communicating with women with a history of traumatic pregnancy and childbirth, ability to intervene in risky births, and skills to practice IUDs. In addition, it has been observed that there is no desired level of lifelong learning and professional organization in Turkey.

Key Words: Midwife, Midwifery, Midwife Competence


Doğuma Hazırlık Eğitim Modülü

Birth Preparation training module Doğuma Hazırlık Eğitim Modülü