MAKALE ÇALIŞMASI (ÖZET)
EBELERİN MESLEKİ
ÖZ DEĞERLENDİRMESİ
ÖZET
Amaç: Bu
çalışma ile farklı ülkelerde yaşayan ebelerin meslek seçimini etkileyen
faktörleri belirlemek, mesleki yeterlilikleri hakkında kendilerini
değerlendirmelerini sağlamak ve temel yeterlilikler arasındaki farkları
değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma ekibi tarafından hazırlanan anket formu, uzman görüşleri
doğrultusunda revize edilmiş ve dil çevirileri yapılarak online platformda
Türkçe, İngilizce, Almanca ve Yunanca formatta dağıtılmıştır. Online anket 12
ay boyunca çevrimiçi yayınlanmış ve katılımcılara kartopu tekniği ile
ulaşılmıştır. Anket içeriği; ebelerin
demografik, çalışma hayatına yönelik sorular,
meslek seçimi ve meslek hakkındaki düşünceleri içeren likert tipi
sorular ve 8 alt başlıktan oluşan mesleki öz değerlendirmeyi içeren likert tipi
anket sorularından oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini Türkçe, Almanca, Yunanca
ve İngilizce yazılı metni okuyup, doldurabilecek ebeler oluşturmaktadır. Türkçe
anket formuna 1023, İngilizce ankete 126, Yunanca ankete 87 ve Almanca ankete 64
kişi veri girişi yapmıştır. İstatistiki analizi Türkçe ve diğer dillerdeki
katılımcılar şeklinde gruplandırarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Ankete
katılan ebelerin mesleki öz değerlendirme anketi puan ortalaması 3,42±0,36’dır.
Anketin Türkçe formatını dolduranların
puan ortalaması 3,51±0,38 iken diğer dillerdeki katılımcıların puan ortalaması
3,46±0,31’dir. Türkçe ankete göre mesleki gelişim faaliyetleri puan
ortalaması en düşük alt başlık olurken, doğum
sonrası bakım ve danışmanlık faaliyetleri en yüksek puana sahiptir. Diğer
dillerdeki anketlerin alt başlık
ortalamalarına göre en düşük puan ortalaması halk sağlığı faaliyetleri
alanından alınmış olup, en yüksek puan ise gebelik takibi faaliyetlerinden
alınmıştır. Türkçe anket sonuçlarına göre iş bulma imkânının fazla olması,
diğer gruba göre ise ebeliğin idealindeki meslek olması nedeniyle meslek olarak
seçildiği görülmüştür.
Sonuç:
Araştırmaya katılan ebelerin, genel olarak kendi mesleki yetkinliklerinde
eksiklik görmediği belirlenmiştir. Mesleki gelişmeye ihtiyaç duyulan
alanlar; travmalı gebelik ve doğum
hikâyesi olan kadınlar ile çalışma ve iletişim, riskli doğumlara müdahale
becerileri ve RİA uygulaması becerileri olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
Türkiye’de hayat boyu öğrenme ve mesleki örgütlenme konusunda istenilen düzeyde
olunmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Ebe, Ebelik, Ebe Yetkinliği
O1-RESEARCH
AND ARTİCLE WORK
ARTICLE
TITLE: PROFESSIONAL SELF-ASSESSMENT OF MIDWIVES
SUMMARY
Purpose: The aim of this study was to
determine the factors affecting the choice of profession of Midwives living in
different countries, to enable them to evaluate themselves about their
professional competence and to evaluate the differences between the basic competencies.
Materials
and methods: The
survey form prepared by the research team has been revised in line with expert
opinions and Turkish, English, German,
Greek format was distributed on the online platform by making language
translations. The Online survey was published online for 12 months and
participants were reached by snowball sampling. The content of the survey consists
of likert-type questions containing demographic, working life questions of
Midwives, profession selection and thoughts about the profession, and
likert-type survey questions containing professional self-assessment consisting
of 8 subheadings. Turkish German Greek English and Turkish midwives
who can read and fill out the written text constitute the target group of the
research. The Turkish questionnaire 1023 people, the English questionnaire 126
people, the Greek people and German people has made the questionnaire data
entry form 87 to 64. Statistical analysis was evaluated by grouping
participants in Turkish and other languages.
Findings: The mean score of the midwives
surveyed in the professional self-assessment survey was 3.42±0.36. The mean score
of those who completed the Turkish format of the survey was 3.51±0.38, while
the mean score of participants in other languages was 3.46±0.31. According to
the Turkish survey, professional development activities have the lowest
sub-title, while postpartum care and counseling activities have the highest
score. According to the subtitle means of surveys in other languages, the lowest
score was taken from public health activities, and the highest score was taken
from pregnancy monitoring activities. According to the results of the
Turkish survey, the reason for finding a job was the reason for choosing the
midwifery profession the most. according to the other group, midwifery was
chosen as a profession because it was the ideal profession.
Result: Midwives who participated in
this study did not see a lack of their own professional competence in general.
Areas where professional development is needed include working and
communicating with women with a history of traumatic pregnancy and childbirth,
ability to intervene in risky births, and skills to practice IUDs. In addition,
it has been observed that there is no desired level of lifelong learning and
professional organization in Turkey.
Key
Words: Midwife, Midwifery, Midwife Competence