Friday, October 1, 2021

 

MAKALE ÇALIŞMASI (ÖZET)

EBE YARDIMCILIĞI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇALIŞMA ALANI VE GELECEĞE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARI

Özet

Amaç: Sağlık alanındaki gelişmeler, halkın sağlık hizmetlerinden beklentilerinin değişimi gibi sebepler sağlık sektöründe yeni iş kollarını ortay çıkarmıştır. Bu alanlardan birisi de ebe yardımcılığıdır. Bu çalışma ebe yardımcılığı bölümü öğrencilerinin, bölümlerine yönelik bakış açıları, gelecek beklentileri, iş algıları ve yetkinliklerini değerlendirmeyi amaçlamıştır.

Gereç ve yöntem: Kayseri İlinde kamuya ait Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri Ebe Yardımcılığı Bölümü son sınıfta eğitim gören toplam 105 öğrencinin tamamı araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan anket formunda, öğrencilere yönelik demografik veriler, iş alanına ilişkin bakış açıları ve yetki alanına giren ve girmeyen uygulamalar hakkındaki staj deneyimlerinin sorgulandığı bir soru formu kullanılmıştır.

Bulgular: Ebe yardımcılığı bölümü öğrencilerinin %79,8’i bölümü kendi istediği, %46,8’i sağlık alanına ilgi duyduğu, %30,9’u iş imkânın çok olması gibi nedenlerle seçtiğini, %62,8’i ileride bu işi yapmak istediğini ve %94,7’si ise üst eğitime devam etmek istediği belirtmiştir. Gebenin doğumhaneye kabulü, doğum masasını hazırlama, gebenin mahremiyetini sağlama, anneyi yatağa alma, anne ile bebeğin temasını sağlama ve emzirme sürecine yardımcı olma gibi uygulamalar konusunda eksiklikleri olduğu, ancak yetkinlik alanında olmayan uygulamaları da staj sürecinde yaptıkları belirlenmiştir.

Sonuç: Öğrencilerin çoğunlukla ebe yardımcılığı bölümünü isteyerek seçtiği, görev alanına giren ve girmeyen uygulamalar konusunda karmaşa yaşadıkları belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Ebelik, Ebelik Eğitimi, Yardımcı Ebelik



FIELD OF STUDY AND FUTURE PERSPECTIVES OF MIDWIFE ASSISTANT STUDENTS

Summary

Objective: Reasons such as developments in the field of healthcare and the public’s expectational changes in healthcare services have created new fields in the healthcare sector. One of these fields is the area of midwife assistance. This study aims to evaluate the perspectives towards the field, future expectations, job perceptions and competencies of midwife assistant students.

Tools and methods: A total of 105 senior year midwife assistant students at the Public Vocational and Technical Anatolian High Schools in Kayseri were included in the study. In the survey prepared by the researcher, a questionnaire was used in which the demographic data of the students, their perspectives on the field of work and their internship experiences, which practices were or were not within the scope of their competences, were examined.

Findings: A percentage of 79.8% of the midwife assistant students chose this study voluntarily, 46.8% was interested in the field of healthcare, 30.9% chose it for reasons such as the many job opportunities, 62.8% chose it because they wanted to work this profession in the future and 94.7% stated that they wanted to proceed with higher education. It has been determined that the students lack knowledge on practices such as admitting the pregnant woman to the delivery room, preparing the delivery table, ensuring the privacy of the pregnant woman, putting the mother to bed, ensuring contact between the mother and baby and assisting the breastfeeding process, whereas it was also determined that they performed practices during their internships that were not within the scope of their competences.

Conclusion: It was determined that midwife assistant students mostly chose the study voluntarily and that they were confused about the scope of their profession.

Keywords: Midwifery, Midwifery Education, Assistant Midwifery

 

Doğuma Hazırlık Eğitim Modülü

Birth Preparation training module Doğuma Hazırlık Eğitim Modülü